piątek, 11 lipca 2025

Czytanie a vista na 4 ręce drugi poziom wtajemniczenia

Wpuszczam was na mój drive z kolejnym zasobem ćwiczeń na 4 ręce do wyboru. Zwykle na etapie nauki czytania na 4 ręce nie porzucam prezentowanych w poprzednim blogu solowych ćwiczeń a vista. Nadal korzystam ze starych podręczników, na nowości przychodzi czas później. Musimy przekonać, że możemy swobodnie czytać na już nam znanych strukturach zapisu nutowego. 

F. Beyer op 101 Vorschule im Klavierspiel:
- Prosty zapis partii primo na jednej pięciolinii - aplikatura rozdzielona dla lewej pod zapisem, dla prawej nad zapisem.
- ciekawy zapis partii secondo na jednej pieciolinii - dla lewej ręki laseczki skierowane w dół, dla prawej w górę - oko musi "intesywnie pracować" - np. w wariacja nr 12 str. 12 
- mamy tutaj sporo propozycji interesujących harmonii w partii secondo, co powoduje, że czytanie a vista partii primo nie jest nużące.
- możemy skupić się jeszcze na czytaniu wysokości dźwięków - czytamy tylko graficzne oznaczenie aplikatury, tempa, charakteru w języku angielskim i niemieckim. 
- tutaj możemy spokojnie rozbudzić ciekawość uczniów i pozwolić im czytać partie secondo. - Dla współczesnych uczniów zapis na jednej pięciolinii może być nowym doznaniem i zdobyciem doświadczenia w zakresie nietypowego zapisu graficznego.
- W tym podręczniku dopiero na późniejszym etapie obie partie są już rozpisane na 2 rejestrach 
- partia primo i secondo jest są rozpisane na 2 kartkach.  - czyli na razie oko czytającego skupia się tylko na czytaniu przebiegu przypisanej melodii. Jeszcze w tym momencie nie musimy skupiać się na dodatkowej czynności - fiksacji oka w układzie parytury. W następnej podrecznikowej propozycji będziemy już wykonywać obie czynności. 
- W przypadku takich ćwiczeń możemy czytać tego typu zapisy na zajęciach Zespołu Kameralnego także na początku roku szkolnego, kiedy to jeszcze nie dokonaliśmy doboru repertuarowego dla duetu fortepianowego. 


https://drive.google.com/file/d/1A7itttwNTOLsi9MUYe5JkmriZcZYwtIB/view?usp=sharing

Aleksander Różycki Elementarna Szkoła na Fortepian op. 50 

- W moim subiektywnym wyborze Beyer i Różycki mają najprościej zapisaną partie primo. 
- układ partii primo i secondo zapisany jest  jak partytura -  będą to dobre ćwiczenie do poszerzania pola widzenia. Dla ciekawskich możemy spróbować czytanie w skrajnych rejestrach partii secondo i primo.
-Prosty zapis w partii primo jest bardzo prosty, więc dla jeszcze niepewnych uczniów komfort czytania nadal będzie nam towarzyszył przy pracy z tego podręcznika. 
- Homofoniczna faktura w partii secondo bardzo dobrze się czyta. Jest to zachęta do wyjścia ze strefy komfortu partii primo.
- W tych ćwiczeniach przede wszystkim skupiamy się nadal na czytaniu wysokości dźwięków i doborem odpowiedniej aplikatury. 
- Na razie mamy ograniczony zasób zapisu artykulacji.
- W dalszej części podręcznika znajdziemy ćwiczenia rozpisane na całą stronę w układzie partytury - jest to dobre ćwiczenie na koncertrację i fiksację oka. 
- W początkowych ćwiczeniach czytamy tylko oznaczenia tempa i aplikatury. Późniejsze ćwiczenia mają już większy zasób oznaczeń dynamicznych i artykulacyjnych. 
- W dłuższych ćwiczeniach graficznie gęsty zapis skłania nas do ćwiczenia naszej koncentracji - do tego pojawiają się ćwiczenia gdzie partia secondo jest zapisana drobniejszym drukiem. 


















https://drive.google.com/file/d/1ATQlAucdb84RCpAWX_C1SxJMrKjRKutY/view?usp=sharing



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz