poniedziałek, 1 maja 2017


Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego


Dominika Łasko – nauczyciel mianowany


Czas trwania stażu – 1.09.2014 r. do 31.05.2017 r.



Miejsce odbywania stażu
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. K. Lipińskiego w Lublinie.






Zadania do realizacji
Formy realizacji zadań
Termin realizacji
Efekty
Analiza procedury i wymagań prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczyciela.
Analiza przepisów dotyczących awansu zawodowego.
Okres stażu.
Znam procedurę awansu zawodowego.
Analiza zasad funkcjonowania pracy szkoły.
Systematyczne analizowanie dokumentów szkoły: statut oraz innej dokumentacji.
Okres stażu.
Plan rozwoju zawodowego jest zintegrowany z dokumentami szkoły.
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.
Okres stażu.
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

§ 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskiwanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.
Zadania do realizacji
Formy realizacji zadań
Termin realizacji
Efekty
Poszerzenie wiedzy i umiejętności podejmowane na rzecz podwyższenia jakości pracy szkoły.
1. Udział w pracach komisji Rady Pedagogicznej.
2. Ewaluacja wybranych obszarów dydaktyczno-wychowawczych.
3.Współpraca z rodzicami.
Okres stażu.
1. Regularne uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz czynny udział w spotkaniach sekcji instrumentów klawiszowych.
2.Systematyczne badanie procesu edukacyjnego w obszarze dziedzin rozwijających umiejętność gry
a vista wśród uczniów klas fortepianu szkoły I i II stopnia.


3.Opracowanie systemu komunikacyjnego nauczyciel-uczeń: - Komunikatory internetowe, zeszyt przedmiotowy;
-Opracowanie systemu organizacji pracy domowej rodziców i uczniów w obszarze procesu edukacyjnego w szkole I stopnia: - podział pracy, rozpisanie procesu ćwiczenia na instrumencie – forma elektroniczna dla rodziców (e-mail) oraz dla ucznia (zeszyt przedmiotowy) ;
- Opracowanie systemu nagradzania wspólnie z uczniami i rodzicami;
-Opracowanie tygodniowego grafiku pracy ucznia na instrumencie.
-Pomoc psychologiczna w trudnych momentach napotykanych przez ucznia i rodzica w procesie edukacyjnym.
Doskonalenie kompetencji zawodowych.
1.Aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, adekwatny do potrzeb nauczyciela i szkoły.
2. Studiowanie literatury fachowej.
3.Rozwijanie umiejętności wykonawczych.
Okres stażu.
1. Coroczne uczestnictwo w warsztatach pianistycznych organizowanych przez sekcję instrumentów klawiszowych prowadzonych przez: prof.
C. Saneckiego z AM Łódź, oraz przez prof. B. Czapiewskiego
AM Gdańsk.
- Seminarium metodyczne poszerzające kompetencje nauczycieli – uzyskanie kompetencji z zakresu dydaktyki szczegółowej przedmiotu improwizacja fortepianowa
i gra a vista.
2. „Improwizacja fortepianowa Szabolcsa Esztenyiego. Metoda nauczania.” K. Borys.
-”Mindset” C. Dweck.
-” Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX. Aspekty artystyczne i społeczne.” I.Poniatowska.
3.Systematyczna praca nad rozwojem warsztatu pianistycznego jako akompaniator w klasach skrzypiec oraz kontrabasu;
-Systematyczna praca nad rozwojem umiejętności gry a vista oraz improwizacji.
Wzbogacanie metod i form pracy dydaktycznej i wychowawczej.
1. Wykorzystywanie nowych metod pracy.
2. Przygotowanie uczniów do występów publicznych: popisy, koncerty, audycje.
Okres stażu.
1. Opracowanie projektu
działań edukacyjnych w zakresie gry a vista oraz improwizacji na podstawie metody T. Rosłoń-Esztenyi i Sz. Esztenyiego; wdrażanie nowych sposobów rozwoju umiejętności swobodnej realizacji
a vista i improwizacji na lekcjach Nauka Akompaniamentu dla uczniów klas fortepianu w szkole II stopnia, wdrożenie systemu weryfikacji nabytych umiejętności przez uczniów.
2. Coroczne przygotowanie uczniów klasy fortepianu głównego do udziału w Festiwalu „ Muzyczne Inspiracje.”, popisów klasowych oraz koncertów okazjonalnych, organizowanych w szkole wspólnie z innymi nauczycielami.
- Coroczne przygotowanie uczniów klasy fortepianu głównego do audycji muzycznych w przedszkolach nr 39, nr 12 oraz w Domu Kultury LSM.

§ 8 ust. 2 pkt 2
Wykorzystanie w pracy technologii informatycznej i komunikacyjnej.
Zadania
Formy realizacji
Termin realizacji
Efekty
Stosowanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej.
1.Wykorzystanie podczas lekcji tabletu oraz laptopa.
2.Wykorzystanie programu komputerowego Finale do tworzenia i zapisywania materiałów dydaktycznych.
3. Opracowanie zbioru materiałów dydaktycznych wykorzystywanych podczas lekcji.
4. Poszerzanie wiedzy na temat nowych technologii poprzez samodzielnych rozwój – Internet.
5.Przygotowanie pomocy dydaktycznych oraz narzędzi badawczych do sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów.
Cały okres stażu
1. Wykorzystywanie narzędzi komputerowych: - laptop, 2 tablety oraz smartfon podczas lekcji Nauki Akompaniamentu.
2. i 3.Wykorzystanie programu Finale do tworzenia materiałów dydaktycznych potrzebnych do realizacji ćwiczeń podczas lekcji Nauki Akompaniamentu.
4. Śledzenie informacji na temat nowoczesnych technologii tworzonej na potrzeby edukacji muzycznej w Internecie.
5. Opracowanie i wdrożenie systemu weryfikacji nabytej wiedzy w zakresie umiejętności gry a vista
i podstaw improwizacji.




§ 8 ust. 2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć
w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
Zadania
Formy realizacji
Termin realizacji
Efekty
Kształtowanie umiejętności przekazywania wiedzy i doświadczenia innym nauczycielom.
- Prowadzenie lekcji otwartych dla rodziców i nauczycieli.
1.Lekcje otwarte dla rodziców:
Miłosz Wójcik klasa 2 I st., fortepian główny:
- grudzień 2015r. ( okres 3 tygodni przed przesłuchaniem półrocznym);
-maj 2016r - ( okres dwóch tygodni przed egzaminem promocyjnym).
2. Zuzanna Piotrowska klasa 2 i 3
I st., fortepian główny:
-grudzień/styczeń 2015r. ( okres
2 miesięcy– przygotowanie do szkolnego koncertu kolęd)
-grudzień/styczeń 2016r. (okres
2 miesięcy – przygotowanie do szkolnego koncertu kolęd).
3.Lekcje otwarte dla nauczycieli stażystów:
Tomasza Jeleniewskiego
i Błażeja Lipińskiego; oraz dla nauczyciela kontraktowego:
Aleksandry Mikołajczyk:
- od października do grudnia 2016r. - lekcje nauki akompaniamentu oraz obecność w grudniu 2016r. na koncercie klasy trąbki i przesłuchaniu półrocznym klasy trąbki.
9.02.2017r. - Lekcje fortepianu głównego: Zuzanna Piotrowska klasa 3 I st. oraz Miłosz Wójcik klasa 3 I st.
-marzec 2017r. – Nauka Akompaniamentu – obszar: kameralistyka-duety fortepianowe.
11.05.2017r. - obserwacja pracy akompaniatorki ( D. Łasko) – próby w klasie skrzypiec
M. Augustowskiej.
4.Luty 2017r.-Prowadzenie przesłuchań okresowych z zakresu gry a vista, improwizacji
i samodzielnego opracowania utworu w klasach fortepianu I i II st. w obecności kierowniczek sekcji fortepianu: Beaty Saran-Cetery
i Marii Zezuli.
1.Uczeń miał trudności w nauce spowodowane sytuacją rodzinną. Dzięki obecności matki na lekcjach i mojej postawie uczeń pokonał swoje trudności, które nie pozwalały mu swobodnie realizować się w klasie i na scenie.


2.W klasie 2 uczennica zaczęła mieć problemy z tremą podczas występów publicznych. Postanowiłam zaktywizować ojca uczennicy do wspólnego opracowania kolęd na 4 ręce. Po kilku naszych wspólnych spotkaniach uczennica wspólnie z tatą zaprezentowała utwory podczas koncertów okazjonalnych. Dzięki mojemu zaangażowaniu i wsparciu ojca uczennica przestała mieć problemy z tremą.


3. Podczas lekcji otwartych dla innych nauczycieli starałam się przedstawić cały wachlarz możliwości pracy nauczyciela fortepianu. Udało mi się zaangażować młodych nauczycieli do współpracy nad projektem rozwijania i weryfikacji poziomu umiejętności gry a vista
i podstaw improwizacji w klasach fortepianu szkoły I i II st.

4. Podczas okresowych przesłuchań (z zakresu gry a vista, podstaw improwizacji oraz samodzielnego przygotowania utworu)w LUTYM 2017r. zaprezentowałam sposób realizacji przesłuchań oraz system weryfikacji poziomu wyżej wymienionych umiejętności przed kierowniczkami sekcji fortepianu.
Upowszechnianie i promocja własnych doświadczeń, metod i form pracy.
1.Opublikowanie w Internecie planu rozwoju zawodowego.
2.Opublikowanie strony internetowej, na której będą przedstawione nowe metody i formy pracy z uczniami.
3.Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
- Udostępnianie opracowanych materiałów dydaktycznych oraz nowych metod i form pracy z uczniami innym nauczycielom.
Cały okres stażu
1. http://avistadominikalasko.blogspot.com/
2.
http://avistadominikalasko.blogspot.com/
3.
http://avistadominikalasko.blogspot.com/



§ 8 ust. 2 pkt 4a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
Zadania
Formy realizacji
Termin realizacji
Efekty
Nabywanie nowych umiejętności oraz rozwijanie własnych działań.
1. Opracowanie projektu programu dydaktycznego.
2. Opracowanie systemu pracy dostosowanego do stworzonego projektu programu dydaktycznego.
1.Rok szkolny 2014/2015


2. Rok szkolny 2014/2015
Rok szkolny 2015/2016
i 2016/2017.
1. Opracowanie projekt systemu nauczania umiejętności gry a vista
i podstaw improwizacji.
2.Wspólna korekta z innymi nauczycielami i wdrożenie systemu nauczania i weryfikacji poziomu umiejętności gry a vista i podstaw improwizacji.

§ 8 ust. 2 pkt 4c
Poszerzenie zakresu działań szkoły w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Zadania
Formy realizacji
Termin realizacji
Efekty
Organizowanie i przeprowadzanie konkursów szkolnych.
- Pomoc przy organizacji konkursów, festiwali pianistycznych przeprowadzanych w szkole.
Cały okres stażu
W trakcie odbywania stażu została zaangażowana w przygotowania i organizację Festiwalu
Muzyczne Inspiracje”.
Podczas wydarzenia odpowiadam za całodniową organizację i płynny przebieg Festiwalu.
Aktywizuję uczniów do pomocy i udziału w organizacji wydarzenia. Ustalam z Opiekunką Samorządu Szkolnego warunki nagradzania uczniów najbardziej zaangażowanych w organizację wydarzenia. Czynne zaangażowanie uczniów oraz obserwowanie nauczycieli przy pracy nad Festiwalem ma wymiar dydaktyczny – uczniowie nabywają umiejętności organizacyjnych, uczą się odpowiedzialności za swoją funkcję, dyscypliny i porządku bez których wydarzenie nie mogłoby przebiegać płynnie.
Rozwijanie zainteresowań uczniów.
-Wprowadzanie nowych metod edukacyjnych.
-Wykorzystywanie zasobów Internetu do rozwijania wyobraźni muzycznej uczniów.
-.Pobudzanie u dzieci ich własnej inwencji twórczej.
-Rozwijanie kreatywności poprzez tworzenie własnego języka muzycznego: nauka improwizacji, podstawy kompozycji.
Cały okres stażu
Wprowadzenie na lekcje Nauki Akompaniament podstaw improwizacji z wykorzystaniem narzędzi komputerowych oraz materiałów znajdujących się w Internecie.
Wprowadzenie elementarnych ćwiczeń z zakresu improwizacji w klasie fortepianu głównego (klasy 1-3 I st.)
Systematyczne aktywizowanie dzieci i młodzieży do podejmowania samodzielnych działań na rzecz improwizowania oraz komponowania własnych utworów. Dzięki takim działaniom uczniowie na bardzo wczesnym etapie poszerzają zasób elementów muzycznych.

§ 8 ust. 2 pkt 4e
Wykorzystywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.
Zadania
Formy realizacji
Termin realizacji
Efekty
Podejmowanie działań na rzecz tworzenia tradycji szkolnej.
- Pomoc przy organizacji ważnych uroczystości szkolnych.
Rok szkolny2014/2015










Rok szkolny 2015/2016
Rok szkolny 2016/2017
Czynny udział w przygotowaniach oraz organizacji Jubileuszu 70-lecia Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st.
im. K. Lipińskiego w Lublinie.


Czynny udział w przygotowaniach i organizacji w
Festiwalu „Muzyczne Inspiracje”.
Zdobywanie wiedzy na temat sytuacji życiowej uczniów
- Systematyczny kontakt z rodzicami uczniów.
- Uwrażliwienie dzieci i młodzieży na trudną sytuację niektórych uczniów.
-Wdrożenie form pomocy dostosowanych do sytuacji w jakiej znalazł się dany uczeń.
Cały okres stażu
Systematycznie diagnozowałam sytuację życiową uczniów
i ich rodziców, mających bezpośredni kontakt ze mną. Aktywizowałam innych uczniów
do pomocy danemu koledze. Uwrażliwiałam dzieci
i młodzież na problemy innych.
Jeśli uczeń potrzebował mojej pomocy, reagowałam odpowiednio do zastanej sytuacji życiowej ucznia.








§ 8 ust. 2 pkt 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki
i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Zadania
Formy realizacji
Termin realizacji
Efekty
Opis i analiza rozwiązywania problemu edukacyjnego.
  • Diagnoza co najmniej dwóch wybranych problemów edukacyjnych lub wychowawczych.
  • Dostosowanie skutecznych metod rozwiązywania problemów edukacyjnych.
- Współpraca z psychologiem szkolnym.
- Wymierny efekt zamierzonych działań po rozwiązaniu problemu.
Rok szkolny2015/2016
Rok szkolny2016/2017


































Cały okres stażu
Miłosz Wójcik klasa 2, 3 I st.
fortepian główny:
Uczeń został przeniesiony do mojej klasy na prośbę matki w klasie drugiej.
Trudna sytuacja rodzinna
odzwierciedlała się brakiem zaangażowania ucznia w procesie edukacyjnym. Stan lęku u ucznia objawiał się symptomami psycho-somatycznymi przed lekcjami fortepianu. Zaktywizowałam matkę ucznia do podjęcia działań, które miały na celu zniwelowanie lęku i jego objawów. W pracy z uczniem wykorzystałam metody skonsultowane z psychologiem szkolnym.
Po dwuletnim okresie pracy z uczniem i jego mamą odnieśliśmy wspólny sukces: u Miłosza nie ma objawów lęku przed lekcjami, uczeń zaczął systematycznie ćwiczyć na instrumencie , usamodzielnił się, podniósł średnią ocen i chętnie zaczął uczestniczyć w występach publicznych.
Anna Buczek klasa III-V II st.
fortepian dodatkowy:
U uczennicy zdiagnozowano przewlekłą chorobę metaboliczną co zaczęło rzutować na jej pracę i wyniki w procesie edukacyjnym. Uczennica rozpoczęła roczne leczenie,
które zakończyło się sukcesem. Niestety po zakończeniu leczenia uczennica przejawiała spadek poczucia własnej wartości, co spowodowało brak chęci do pracy. Po konsultacji
z rodzicami, oraz nauczycielem instrumentu głównego wspólnie ustaliliśmy, że uczennica powinna podjąć terapię psychologiczną.
Po konsultacji z psychologiem szkolnym dodatkowo swoimi działaniami wzmacniałam postawę uczennicy. Po dwuletnim procesie współpracy rodziców i nauczycieli uczennica wzmocniła swoją postawę psychiczną, poprawiła swoje relacje z kolegami z klasy i ponownie odnalazła sens pracy i nauki w naszej szkole.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz