Sprawozdanie
z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela
dyplomowanego
Dominika
Łasko – nauczyciel mianowany
Miejsce
odbywania stażu
– Ogólnokształcąca
Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. K. Lipińskiego w Lublinie.
Zadania do realizacji |
Formy realizacji zadań |
Termin realizacji |
Efekty |
Analiza procedury i wymagań prawnych dotyczących
awansu zawodowego nauczyciela. |
Analiza przepisów dotyczących awansu zawodowego. |
Okres stażu. |
Znam procedurę awansu zawodowego. |
Analiza zasad funkcjonowania pracy szkoły. |
Systematyczne analizowanie dokumentów szkoły:
statut oraz innej dokumentacji. |
Okres stażu. |
Plan rozwoju zawodowego jest zintegrowany z
dokumentami szkoły.
|
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju
zawodowego. |
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju
zawodowego. |
Okres stażu. |
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju
zawodowego. |
§ 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskiwanie pozytywnych
efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na
skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy
własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.
Zadania do realizacji |
Formy realizacji zadań |
Termin realizacji |
Efekty |
Poszerzenie wiedzy i umiejętności podejmowane na
rzecz podwyższenia jakości pracy szkoły. |
1. Udział w pracach
komisji Rady Pedagogicznej.
2. Ewaluacja wybranych
obszarów dydaktyczno-wychowawczych.
3.Współpraca z rodzicami. |
Okres stażu. |
1. Regularne uczestnictwo w posiedzeniach Rady
Pedagogicznej oraz czynny udział w spotkaniach sekcji
instrumentów klawiszowych. 2.Systematyczne badanie procesu edukacyjnego w obszarze dziedzin rozwijających umiejętność gry a vista wśród uczniów klas fortepianu szkoły I i II stopnia. 3.Opracowanie systemu komunikacyjnego nauczyciel-uczeń: - Komunikatory internetowe, zeszyt przedmiotowy; -Opracowanie systemu organizacji pracy domowej rodziców i uczniów w obszarze procesu edukacyjnego w szkole I stopnia: - podział pracy, rozpisanie procesu ćwiczenia na instrumencie – forma elektroniczna dla rodziców (e-mail) oraz dla ucznia (zeszyt przedmiotowy) ; - Opracowanie systemu nagradzania wspólnie z uczniami i rodzicami; -Opracowanie tygodniowego grafiku pracy ucznia na instrumencie. -Pomoc psychologiczna w trudnych momentach napotykanych przez ucznia i rodzica w procesie edukacyjnym. |
Doskonalenie kompetencji zawodowych. |
1.Aktywny udział w
różnych formach doskonalenia zawodowego, adekwatny do potrzeb
nauczyciela i szkoły.
2. Studiowanie
literatury fachowej.
3.Rozwijanie umiejętności wykonawczych. |
Okres stażu. |
1. Coroczne uczestnictwo w warsztatach
pianistycznych organizowanych przez sekcję instrumentów
klawiszowych prowadzonych przez: prof.
C. Saneckiego z AM Łódź, oraz przez prof. B. Czapiewskiego AM Gdańsk. - Seminarium metodyczne poszerzające kompetencje nauczycieli – uzyskanie kompetencji z zakresu dydaktyki szczegółowej przedmiotu improwizacja fortepianowa i gra a vista. 2. „Improwizacja fortepianowa Szabolcsa Esztenyiego. Metoda nauczania.” K. Borys. -”Mindset” C. Dweck. -” Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX. Aspekty artystyczne i społeczne.” I.Poniatowska. 3.Systematyczna praca nad rozwojem warsztatu pianistycznego jako akompaniator w klasach skrzypiec oraz kontrabasu; -Systematyczna praca nad rozwojem umiejętności gry a vista oraz improwizacji. |
Wzbogacanie metod i form pracy dydaktycznej i
wychowawczej. |
1. Wykorzystywanie
nowych metod pracy.
2. Przygotowanie uczniów do występów
publicznych: popisy, koncerty, audycje. |
Okres stażu. |
1. Opracowanie projektu
działań edukacyjnych w zakresie gry a vista oraz improwizacji na podstawie metody T. Rosłoń-Esztenyi i Sz. Esztenyiego; wdrażanie nowych sposobów rozwoju umiejętności swobodnej realizacji a vista i improwizacji na lekcjach Nauka Akompaniamentu dla uczniów klas fortepianu w szkole II stopnia, wdrożenie systemu weryfikacji nabytych umiejętności przez uczniów. 2. Coroczne przygotowanie uczniów klasy fortepianu głównego do udziału w Festiwalu „ Muzyczne Inspiracje.”, popisów klasowych oraz koncertów okazjonalnych, organizowanych w szkole wspólnie z innymi nauczycielami. - Coroczne przygotowanie uczniów klasy fortepianu głównego do audycji muzycznych w przedszkolach nr 39, nr 12 oraz w Domu Kultury LSM. |
§ 8
ust. 2 pkt 2
Wykorzystanie w pracy technologii informatycznej i
komunikacyjnej.
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Efekty |
Stosowanie technologii komputerowej w pracy
pedagogicznej. |
1.Wykorzystanie podczas
lekcji tabletu oraz laptopa.
2.Wykorzystanie
programu komputerowego Finale
do tworzenia i zapisywania materiałów dydaktycznych.
3. Opracowanie zbioru
materiałów dydaktycznych wykorzystywanych podczas lekcji.
4. Poszerzanie wiedzy
na temat nowych technologii poprzez samodzielnych rozwój –
Internet.
5.Przygotowanie pomocy dydaktycznych oraz narzędzi
badawczych do sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów. |
Cały okres stażu |
1. Wykorzystywanie narzędzi komputerowych: -
laptop, 2 tablety oraz smartfon podczas lekcji Nauki
Akompaniamentu. 2. i 3.Wykorzystanie programu Finale do tworzenia materiałów dydaktycznych potrzebnych do realizacji ćwiczeń podczas lekcji Nauki Akompaniamentu.
4. Śledzenie
informacji na temat nowoczesnych technologii tworzonej na potrzeby
edukacji muzycznej w Internecie.
5. Opracowanie i
wdrożenie systemu weryfikacji nabytej wiedzy w zakresie
umiejętności gry a vista
i podstaw
improwizacji.
|
§ 8
ust. 2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i
doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie
otwartych zajęć
w
szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli
kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Efekty |
Kształtowanie umiejętności przekazywania wiedzy
i doświadczenia innym nauczycielom. |
- Prowadzenie lekcji otwartych dla rodziców i
nauczycieli. |
1.Lekcje otwarte dla rodziców:
Miłosz Wójcik klasa 2 I st., fortepian główny: - grudzień 2015r. ( okres 3 tygodni przed przesłuchaniem półrocznym); -maj 2016r - ( okres dwóch tygodni przed egzaminem promocyjnym). 2. Zuzanna Piotrowska klasa 2 i 3 I st., fortepian główny: -grudzień/styczeń 2015r. ( okres 2 miesięcy– przygotowanie do szkolnego koncertu kolęd) -grudzień/styczeń 2016r. (okres 2 miesięcy – przygotowanie do szkolnego koncertu kolęd). 3.Lekcje otwarte dla nauczycieli stażystów: Tomasza Jeleniewskiego i Błażeja Lipińskiego; oraz dla nauczyciela kontraktowego: Aleksandry Mikołajczyk: - od października do grudnia 2016r. - lekcje nauki akompaniamentu oraz obecność w grudniu 2016r. na koncercie klasy trąbki i przesłuchaniu półrocznym klasy trąbki. 9.02.2017r. - Lekcje fortepianu głównego: Zuzanna Piotrowska klasa 3 I st. oraz Miłosz Wójcik klasa 3 I st.
-marzec 2017r. –
Nauka Akompaniamentu – obszar: kameralistyka-duety fortepianowe.
11.05.2017r. -
obserwacja pracy akompaniatorki ( D. Łasko) – próby w klasie
skrzypiec
M. Augustowskiej.
4.Luty
2017r.-Prowadzenie przesłuchań okresowych z zakresu gry a vista,
improwizacji
i samodzielnego
opracowania utworu w klasach fortepianu I i II st. w obecności
kierowniczek sekcji fortepianu: Beaty Saran-Cetery
i Marii Zezuli.
|
1.Uczeń
miał trudności w nauce spowodowane sytuacją rodzinną. Dzięki
obecności matki na lekcjach i mojej postawie uczeń pokonał
swoje trudności, które nie pozwalały mu swobodnie realizować
się w klasie i na scenie.
2.W klasie 2
uczennica zaczęła mieć problemy z tremą podczas występów
publicznych. Postanowiłam zaktywizować ojca uczennicy do
wspólnego opracowania kolęd na 4 ręce. Po kilku naszych
wspólnych spotkaniach uczennica wspólnie z tatą zaprezentowała
utwory podczas koncertów okazjonalnych. Dzięki mojemu
zaangażowaniu i wsparciu ojca uczennica przestała mieć problemy
z tremą.
3. Podczas lekcji
otwartych dla innych nauczycieli starałam się przedstawić cały
wachlarz możliwości pracy nauczyciela fortepianu. Udało mi się
zaangażować młodych nauczycieli do współpracy nad projektem
rozwijania i weryfikacji poziomu umiejętności gry a vista
i podstaw
improwizacji w klasach fortepianu szkoły I i II st.
4. Podczas
okresowych przesłuchań (z zakresu gry a vista, podstaw
improwizacji oraz samodzielnego przygotowania utworu)w LUTYM
2017r. zaprezentowałam sposób realizacji przesłuchań oraz
system weryfikacji poziomu wyżej wymienionych umiejętności
przed kierowniczkami sekcji fortepianu.
|
Upowszechnianie i promocja własnych doświadczeń,
metod i form pracy. |
1.Opublikowanie w
Internecie planu rozwoju zawodowego.
2.Opublikowanie strony
internetowej, na której będą przedstawione nowe metody i formy
pracy z uczniami.
3.Dzielenie się wiedzą
i doświadczeniem z innymi nauczycielami
- Udostępnianie opracowanych materiałów
dydaktycznych oraz nowych metod i form pracy z uczniami innym
nauczycielom. |
Cały okres stażu |
1. http://avistadominikalasko.blogspot.com/ 2. http://avistadominikalasko.blogspot.com/ 3. http://avistadominikalasko.blogspot.com/ |
§ 8
ust. 2 pkt 4a
Opracowanie i wdrożenie programu działań
edukacyjnych, wychowawczych lub innych związanych odpowiednio z
oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach
nieletnich.
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Efekty |
Nabywanie nowych umiejętności oraz rozwijanie
własnych działań. |
1. Opracowanie
projektu programu dydaktycznego.
2. Opracowanie systemu pracy dostosowanego do
stworzonego projektu programu dydaktycznego. |
1.Rok szkolny 2014/2015 2. Rok szkolny 2014/2015 Rok szkolny 2015/2016 i 2016/2017. |
1. Opracowanie projekt systemu nauczania
umiejętności gry a vista i podstaw improwizacji. 2.Wspólna korekta z innymi nauczycielami i wdrożenie systemu nauczania i weryfikacji poziomu umiejętności gry a vista i podstaw improwizacji. |
§ 8
ust. 2 pkt 4c
Poszerzenie zakresu działań szkoły w szczególności
dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Efekty |
Organizowanie i przeprowadzanie konkursów
szkolnych. |
- Pomoc przy organizacji konkursów, festiwali
pianistycznych przeprowadzanych w szkole. |
Cały okres stażu |
W trakcie odbywania stażu została zaangażowana
w przygotowania i organizację Festiwalu „ Muzyczne Inspiracje”. Podczas wydarzenia odpowiadam za całodniową organizację i płynny przebieg Festiwalu. Aktywizuję uczniów do pomocy i udziału w organizacji wydarzenia. Ustalam z Opiekunką Samorządu Szkolnego warunki nagradzania uczniów najbardziej zaangażowanych w organizację wydarzenia. Czynne zaangażowanie uczniów oraz obserwowanie nauczycieli przy pracy nad Festiwalem ma wymiar dydaktyczny – uczniowie nabywają umiejętności organizacyjnych, uczą się odpowiedzialności za swoją funkcję, dyscypliny i porządku bez których wydarzenie nie mogłoby przebiegać płynnie. |
Rozwijanie zainteresowań uczniów. |
-Wprowadzanie nowych
metod edukacyjnych.
-Wykorzystywanie
zasobów Internetu do rozwijania wyobraźni muzycznej uczniów.
-.Pobudzanie u dzieci
ich własnej inwencji twórczej.
-Rozwijanie kreatywności poprzez tworzenie
własnego języka muzycznego: nauka improwizacji, podstawy
kompozycji. |
Cały okres stażu |
Wprowadzenie na lekcje Nauki Akompaniament podstaw
improwizacji z wykorzystaniem narzędzi komputerowych oraz
materiałów znajdujących się w Internecie. Wprowadzenie elementarnych ćwiczeń z zakresu improwizacji w klasie fortepianu głównego (klasy 1-3 I st.) Systematyczne aktywizowanie dzieci i młodzieży do podejmowania samodzielnych działań na rzecz improwizowania oraz komponowania własnych utworów. Dzięki takim działaniom uczniowie na bardzo wczesnym etapie poszerzają zasób elementów muzycznych. |
§ 8
ust. 2 pkt 4e
Wykorzystywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy
społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z
innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.
Zadania
|
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Efekty |
Podejmowanie działań na rzecz tworzenia tradycji
szkolnej. |
- Pomoc przy organizacji ważnych uroczystości
szkolnych. |
Rok szkolny2014/2015 Rok szkolny 2015/2016 Rok szkolny 2016/2017 |
Czynny udział w przygotowaniach oraz organizacji
Jubileuszu 70-lecia Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II
st. im. K. Lipińskiego w Lublinie. Czynny udział w przygotowaniach i organizacji w Festiwalu „Muzyczne Inspiracje”. |
Zdobywanie wiedzy na temat sytuacji życiowej
uczniów |
- Systematyczny
kontakt z rodzicami uczniów.
- Uwrażliwienie dzieci
i młodzieży na trudną sytuację niektórych uczniów.
-Wdrożenie form pomocy dostosowanych do sytuacji
w jakiej znalazł się dany uczeń. |
Cały okres stażu |
Systematycznie diagnozowałam sytuację życiową
uczniów
i ich rodziców, mających bezpośredni kontakt ze mną. Aktywizowałam innych uczniów do pomocy danemu koledze. Uwrażliwiałam dzieci i młodzież na problemy innych. Jeśli uczeń potrzebował mojej pomocy, reagowałam odpowiednio do zastanej sytuacji życiowej ucznia. |
§ 8
ust. 2 pkt 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania
problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem
specyfiki
i
rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Zadania
|
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Efekty |
Opis i analiza rozwiązywania problemu
edukacyjnego. |
- Współpraca z
psychologiem szkolnym.
- Wymierny efekt zamierzonych działań po
rozwiązaniu problemu. |
Rok szkolny2015/2016 Rok szkolny2016/2017 Cały okres stażu |
Miłosz Wójcik klasa
2, 3 I st. fortepian główny: Uczeń został przeniesiony do mojej klasy na prośbę matki w klasie drugiej. Trudna sytuacja rodzinna odzwierciedlała się brakiem zaangażowania ucznia w procesie edukacyjnym. Stan lęku u ucznia objawiał się symptomami psycho-somatycznymi przed lekcjami fortepianu. Zaktywizowałam matkę ucznia do podjęcia działań, które miały na celu zniwelowanie lęku i jego objawów. W pracy z uczniem wykorzystałam metody skonsultowane z psychologiem szkolnym. Po dwuletnim okresie pracy z uczniem i jego mamą odnieśliśmy wspólny sukces: u Miłosza nie ma objawów lęku przed lekcjami, uczeń zaczął systematycznie ćwiczyć na instrumencie , usamodzielnił się, podniósł średnią ocen i chętnie zaczął uczestniczyć w występach publicznych. Anna Buczek klasa III-V II st. fortepian dodatkowy:
U
uczennicy zdiagnozowano przewlekłą chorobę metaboliczną co
zaczęło rzutować na jej pracę i wyniki w procesie
edukacyjnym. Uczennica rozpoczęła roczne leczenie,
które
zakończyło się sukcesem. Niestety po zakończeniu leczenia
uczennica przejawiała spadek poczucia własnej wartości, co
spowodowało brak chęci do pracy. Po konsultacji
z
rodzicami, oraz nauczycielem instrumentu głównego wspólnie
ustaliliśmy, że uczennica powinna podjąć terapię
psychologiczną.
Po
konsultacji z psychologiem szkolnym dodatkowo swoimi działaniami
wzmacniałam postawę uczennicy. Po dwuletnim procesie współpracy
rodziców i nauczycieli uczennica wzmocniła swoją postawę
psychiczną, poprawiła swoje relacje z kolegami z klasy i
ponownie odnalazła sens pracy i nauki w naszej szkole.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz