niedziela, 4 czerwca 2017

Formy sprawdzania osiągnieć uczniów w zakresie gry a vista

Corocznym problemem i w sumie wyzwaniem jest dobór odpowiednich materiałów nutowych do sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie gry a vista. Zainspirowana zeszłorocznym spotkanie z prof. Sz. Esztenyim dodałam w tym roku szkolnym krótkie elementy do improwizowania podczas przesłuchania.W tym roku także udało mi się dodać do materiałów krótkie utworki opracowane przez panią Agnieszkę Lasko, która napisała wspaniały podręcznik do klasy 1 szkoły podstawowej ( dostępny w wydawnictwie Eutrepe). Co prawa znajdują się tak materiały dla małych dzieci, ale wprowadzenie tych utworków na egzaminie a vista, było wyzwaniem dla niektórych uczniów nawet z gimnazjum. Co spowodowało, że pojawiły się trudności? Pani Lasko napisała utworki dla dzieci z niewielkimi wstawkami do improwizacji, a także zaproponowała układanie własnych kompozycji z nutowych rozsypanek, co na egzaminie a vista ( przy wysokim poziomie stresu) było nie lada wyzwaniem.

Bardzo chętnie dzieci i młodzież czytały literaturę XX wieku np. fragmenty z etiud B. Woytowicza. Muzyczna abstrakcja była łatwiejsza do czytania niż klasyczny lub romantyczny porządek w harmonii :)

Wielkim wyzwaniem będzie dla mnie praca na psychicznymi blokadami, które występują u uczniów, kiedy okazuje się, że nagle trzeba ułożyć własną kompozycję nawet z zaproponowanego materiału nutowego.

Niekończące się wyzwania - to co w tej pracy lubię najbardziej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz