Dla płynnego i szybkiego wykonania
przydatne jest antycypowanie jednostek strukturalnych w tekście muzycznym. Dobra
ilustracją dla tej hipotezy są badania streszczone przez Shaffera (1976r.).
Badanie dotyczyło zachowania doświadczonych maszynistek w warunkach
kontrolowanej antycypacji. Eksperyment polegał na tym, że badanym tekst był
prezentowany na ekranie komputera. Za każdym razem, kiedy maszynistka naciskała
czcionkę na klawiaturze, miały miejsce trzy zdarzenia:
- wszystkie wyświetlane litery
przesuwały się o jedno miejsce w lewo,
- pierwsza litera z lewej strony
znikała i ukazywała się nowa litera po stronie prawej; istotnym elementem była
liczba liter wyświetlanych w danym momencie oraz liczba liter na ekranie, które
jeszcze nie zostały przepisane,
- ten ostatni element przyjmował wartości od jednej litery do całej
linii.
Doświadczenie to pokazało, że jeśli
maszynistce umożliwiono widzenie co najmniej ośmiu liter do przodu, wykonanie
nie różniło się niczym od normalnej sytuacji z nieograniczoną antycypacją. Gdy
jednak antycypacja obejmuje osiem liter, to tempo pisania wynosiło około
dziesięciu liter na sekundę. Tempo można było obniżyć przy niezmienionych
warunkach antycypacji. Polegało to na losowej zmianie porządku liter w obrębie
słów. Wywołało to bardzo istotne efekty, gdyż tempo pisania stawało się niemal
wolne, jak przy antycypacji obejmującej jedną literę.
Z tego konkretnego badania nasuwają
się wnioski, iż aby osiągnąć płynność, maszynistki potrzebowały antycypowania
całego słowa, lecz nie więcej. Oznacza to, że dostrzeganie jednego słowa w
przód pozwalało im organizować częściowo zachodzące na siebie ruchy rąk i
palców w jedną skoordynowaną jednostkę.
Dotychczas nie opublikowano wyników badań
dotyczących kontrolowanej antycypacji w muzyce. Ocenienie zakresu antycypacji
podczas czytania muzyki instrumentalnej może odbyć się dzięki technice eye – hand - span (rozpiętość oko
–ręka). Polega ona na poleceniu badanemu muzykowi fragmentu zapisu muzycznego
po niespodziewanym usunięciu kartki z zapisem sprzed oczu czytającego. W
momencie gdy zapis nutowy znika , doświadczony muzyk jest w stanie odtworzyć do
siedmiu dźwięków. Na podstawie takiego badania, można stwierdzić, że jeśli
wykonawcy wyprzedzają wzrokiem grę tylko w takim stopniu, aby umożliwiało im to
płynne wykonanie, to jednostki pozwalające na taką grę nie są zwykle większe
niż siedem kolejnych dźwięków melodii.
Zakres antycypacji może być większy lub
mniejszy, i zależy to od tego dźwięku melodii, przy którym zapis zanika.
Wielkość ta koreluje z granicami muzycznie określonej frazy. Jeśli fraza kończy
się poza przeciętnym zakresem antycypacji, zakres ten ulega rozszerzeniu, jeśli
fraza jest krótsza, zakres jest mniejszy od przeciętnego. Znaczy to, że granice
fraz muzycznych wyznaczają granice jednostek efektywnego wykonania, które są
często zbudowane zgodnie z zasadą „wszystko albo nic”. Wskazuje to również że
typowa fraza muzyczna sama w sobie nie jest taką jednostką, ponieważ wiele fraz
składa się z więcej niż siedmiu dźwięków. Jednak istnieją pewne zasady podziału
frazy na mniejsze części, podobnie jak dzieje się to w przypadku słów. Kiedy w
melodiach brakuje naturalnego postępu harmonicznego, zakres antycypacji
znacząco zmniejsza się. Podobnie dzieje się, jeśli zaburzy się podział
rytmiczny pomiędzy frazami przez dodanie dźwięków pośrednich. Czytający
dokonuje wewnętrznego podziału frazy na jednostki w zależności od jej
harmonicznej i rytmicznej struktury.
Porównanie między muzykami, którzy
lepiej i gorzej potrafią czytać nuty, wskazuje, że czytający słabo mają
mniejszy zakres antycypacji niż czytający dobrze, różnica obejmuje trzy do
czterech dźwięków. Jeśli zdolność do antycypacji zależy od umiejętności
wyodrębniania strukturalnie określonych jednostek, czytający słabo mają z tym
kłopoty, nawet jeśli struktura jest przejrzysta.
Należy podkreślić, że formuły zapisu muzycznego są pod pewnymi względami
podobne do słów, ponieważ każde z nich jest zbudowane z określonej liczby
liter, uporządkowanych w określony
sposób.
W dziedzinie muzyki melodia może
zawierać całkowicie nowe kombinacje dźwięków, ale w jej budowie istnieje dość
podobny układ wysokości np. pochody gamowe lub akordowe, co może pomóc
czytającemu w nauce wyodrębniania jednostek. W ten sposób czytanie nut zawiera
prawdopodobnie pewne aspekty rozpoznania częściej powtarzających się wzorców.
Jest to wzmacniane przez ogólniejsze strategie budowy nowych struktur
dźwiękowych, które działają wtedy, gdy wzorce są nowe.
Jedną z takich strategii może być
grupowanie oparte na metrum. Jednostka metryczna jest swego rodzaju ramą, którą
można posłużyć się dla utrzymania i opisu dużej liczby sekwencji dźwięków. Ta
sama rama może być użyta wielokrotnie dla każdego regularnego pod względem
metrycznym utworu muzycznego, takt po takcie. Frazy muzyczne zazwyczaj są
określone metrycznie, a więc obserwowany efekt „granicy frazy” może opierać się
na takiej właśnie strategii. Ponadto organizacja metryczna sugeruje regularny puls, do którego można odnieść ruchy
palców i który może stać się podstawą wyodrębnienia kolejnej jednostki
wykonania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz