sobota, 4 maja 2013

Ruchy oczu wykonywane podczas czytania nut a vista



              Pierwszą formą zewnętrznego zachowania w czasie czytania są ruchy oczu, obejmujące kolejne porcje materiału tak, aby znalazły się one w centralnej części pola widzenia. Tylko wtedy uzyskuje się taką ostrość, aby ująć wzrokiem szczegóły bodźca. Przy patrzeniu na kartkę z odległości, pole ostrego widzenia na stronie tekstu jest kołem o średnicy około 2,5cm. Mechanizm ruchu gałek ocznych dostarcza czytającemu serii krótkich „zdjęć migawkowych”, określanych jako fiksacje takich właśnie kół. Przy płynnym czytaniu czas trwania pojedynczych fiksacji wynosi jedną czwartą sekundy. Oko szybkimi przesunięciami przechodzi od jednej fiksacji do następnej. „Istnieją dowody wskazujące na to, że informacje wzrokowe docierają do nas jedynie podczas fiksacji(…)”[1] a nie podczas szybkich przesunięć od jednej do drugiej fiksacji.
      Duże zainteresowanie może budzić pytanie o to, jak czytający określa kolejność i lokalizację fiksacji. Najprostsza hipoteza sugeruje, że ruchy gałek ocznych są zależne od pewnych podstawowych informacji wejściowych. Fiksacje mogą zachodzić w regularnej kolejności od strony lewej do prawej, każda z nich przesuwa się o stałą odległość w prawo w stosunku do poprzedniej, a więc cały tekst zostaje objęty określoną ich sekwencją. Rzadko jednak da się zaobserwować tak czystą regularność, zarówno przy czytaniu tekstu, jak i  notacji muzycznej. Zamiast tego pojawiają się przemieszczenia zarówno powrotów do poprzednich miejsc. „ Ruchy gałek ocznych podczas czytania nut nie były tak dokładnie badane, jak podczas czytania tekstu. Mimo to dane, które istnieją w tym zakresie, zgadzają się z wnioskami dotyczącymi ruchów oczu przy czytaniu tekstu.”[2]    
      Sekwencja fiksacji jest określana przez naturę muzyki. Muzyka fortepianowa jest zapisywana na dwóch pięcioliniach. Podczas jednej fiksacji niemożliwe jest więc widzenie wszystkich nut, które mają być zagrane razem podczas jednej fiksacji. Najpierw należy skoncentrować się na jednej pięciolinii, a potem na drugiej. Można wyobrazić sobie, że najlepszą strategią będzie wertykalne przesuwanie się z linii górnej na dolną i z powrotem, przy równoczesnym podążaniu w prawo.

                    

Rys.1. Jest to wertykalna sekwencja fiksacji przy czytaniu. Taki ruch odbywa się , gdy muzyka ma charakter homofoniczny i konstrukcję akordową.

Jednakże, kiedy muzyka ma formę kontrapunktyczną, sekwencje fiksacji układają się w ciągi horyzontalne  wzdłuż pojedynczej linii, potem dopiero następuje powrót do linii dolnej i znów przesuwanie horyzontalne.
                   


Rys. 2. Jest to horyzontalna sekwencja fiksacji, przy czytaniu partytury fortepianowej.
      
       

Rys.3. Jest to prezentacja przejścia akordowego;




Rys.4. jest to prezentacja przejścia przez układ kontrapunktyczny.

     Ogólna strategia polega na identyfikowaniu podczas kolejnych fiksacji znaczących, strukturalnych jednostek. W muzyce o fakturze homofonicznej jednostkami tymi są akordy, wtedy konieczne jest więc przeglądanie obydwu pięciolinii w kolejnych fiksacjach. W muzyce kontrapunktycznej znaczącymi jednostkami są fragmenty melodyczne, które układają się horyzontalnie wzdłuż poszczególnych pięciolinii.



[1] J.A. Sloboda, dz.cyt., s. 83
[2] J.A. Sloboda, dz.cyt., s.84

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz