W trakcie gry
a vista zachodzi u wykonawcy złożony proces psychofizyczny, na który składają
się: wzrokowe spostrzeganie zapisu nutowego, powiązanie informacji w nim
zawartych z informacjami zgromadzonymi wcześniej w pamięci, które wiążą się z
danymi spostrzeżeniami, powstanie odpowiednich wyobrażeń słuchowych, realizacja
na instrumencie wyników wszystkich zachodzących procesów. Gra a vista wymaga
równoczesnego spostrzegania informacji zawartych w danym tekście nutowym,
korzystania ze zdobytych wcześniej doświadczeń, wiedzy muzycznej grającego i
natychmiastowego przetwarzania sumy tych informacji w trakcie realizacji danego
tekstu na instrumencie. Przy prawidłowo prowadzonej nauce gry a vista, grający
poznaje i zapamiętuje szereg nawyków i umiejętności, należą do nich m. in. :
·
Wieloplanowość spostrzegania- która polega na
równoczesnym rejestrowaniu w psychice w „ polifoniczny” sposób cech ogólnych i
szczegółów tekstu muzycznego, co rozwija umiejętność równoczesnej analizy i
syntezy.
·
Samodzielność myślenia muzycznego.
·
Stałe pogotowie słuchu wewnętrznego- zgodne z
zasadą „ oko –ucho– palce”.
·
Stałe pogotowie pamięci muzycznej- przy
prawidłowej grze a vista następuje stała konieczność błyskawicznego
zapamiętywania małych fragmentów tekstu przy równoczesnym spostrzeganiu
kolejnych fragmentów.
·
Sprawność kojarzenia zapisu nutowego z jego
brzmieniem.
·
Połączenie między wewnętrznymi wyobrażeniami
słuchowymi a odczuciami ruchowymi.
·
Ekonomia ruchów manualnych, przy grze a visa- konieczność
koncentracji wzroku na zapisie nutowym zmusza grającego do wykonywania
mniejszych ruchów rąk.
·
Przestrzenne wyczucie klawiatury.
Wszystkie te cechy w połączeniu z
rozwijaniem wiedzy muzycznej umożliwiają coraz większą swobodę i naturalny
kontakt emocjonalny w obcowaniu z dziełem muzycznym.
Gra a vista jest soczewką, w której skupiają się predyspozycje
psychiczne, wiadomości teoretyczne i umiejętności praktyczne pianisty, a proces
zdobywania sprawności w czytaniu nut jest równocześnie procesem rozwijania ogólnej
sprawności funkcjonowania naszego mózgu. Granie z nut jest procesem
psychofizycznym, w którym następuje szereg działań o charakterze kompleksowym.
Specyficzną jego cechą jest równoczesność odbierania wrażeń wzrokowych i
przetwarzania w mózgu informacji w nich zawartych z realizacją na instrumencie
wyników przetwarzania wrażeń odebranych
uprzednio.
Całość tego procesu można podzielić na trzy fazy:
·
Spostrzeganie – jest to faza percepcji obrazu
zapisu graficznego danego fragmentu tekstu nutowego;
·
Wyobrażenia – jest to faza powstawania wyobrażeń
dźwiękowo-ruchowych, związanych z zamierzoną realizacją spostrzeganego tekstu;
·
Działanie –
jest to faza, kiedy grający podejmuje odpowiednie decyzje i czynności w
oparciu o wyniki procesów wyżej wymienionych.
Podstawowym warunkiem płynnej gry z
nut jest równoczesność działań wymienionych w fazie trzeciej z zachowaniem w
pamięci powiązań z treściami poprzednimi i ze spostrzeganiem zapisu kolejnego
fragmentu tekstu nutowego, oraz z początkiem powstawania kolejnych wyobrażeń
dźwiękowych i ruchowych.
Poniższy schemat graficzny ilustruje to równoczesne i ciągłe powstawanie
i nakładanie się w świadomości wykonawcy różnych planów wyobrażeń dźwiękowych i
skojarzeń dźwiękowo- ruchowych.
Każde wykonanie utworu jest
pewnym indywidualnym procesem rozwijającym się w czasie i jednoznacznie w nim
umiejscowionym. Pełna percepcja postaci brzmieniowej utworu zawiera w sobie dwa
ważne elementy:
- utrzymanie w świadomości
grającego w pewnej aktualności tego, co w danym dziele muzycznym już przeszło,
czy właśnie przechodzi,
- przewidywanie dalszego przebiegu
utworu.
„Granie z nut, a zwłaszcza w
wypadku gry a vista, bez próby dźwiękowego wyobrażenia sobie danego tekstu
muzycznego przed jego wykonaniem na instrumencie, uniemożliwia przekaz
artystycznego sensu utworu. Takie mechaniczne działanie dokonane z pominięciem
wyobraźni dźwiękowej grającego, lub częściowym tylko jej „włączeniem” , nie
wzbogaca też sumy doświadczeń i umiejętności artystycznych wykonawcy, a
pogłębia jedynie przyzwyczajenie do przyswajania sobie i odtwarzania
poszczególnych treści utworu w sposób mechaniczny.”[1]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz