wtorek, 18 czerwca 2013

Nauka zapisu nutowego w procesie rozwijania nawyku gry a vista.

Metoda beznutowa.

Sposób, w jaki człowiek poznaje podstawowe elementy języka, silnie wpływa na jakość władania nim w przyszłości, a szczególnie na jakość czytania jego zapisu. Prawidłowy rozwój nawyku czytania zależy od tego, jak dzieci uczą się tej umiejętności na samym początku. Duże znaczenie ma tu już sam sposób uczenia się znaków graficznych języka - alfabetu. Istotne jest to, czy znaki te są poznawane jako abstrakcyjne symbole, czy też w żywej zależności jeden od drugiego.
Czytanie jest odtworzeniem dźwiękowym formy słowa na podstawie jego graficznego znaku. Dobrze czyta ten, kto umie prawidłowo odtworzyć formę dźwiękową nie tylko znanego, ale także dowolnego słowa. W związku z tym, w pierwszym etapie nauki dziecko powinno nie tylko poznać dźwięki, z których składa się język, ale też zrozumieć zasady budowy dźwiękowej formy słów. Dlatego dzieci, zanim poznają litery, uczą się rozróżniania i artykułowania oddzielnych dźwięków w słowie, określają ich początek i następstwo, uczą się konstrukcji słowa. Dziecko w pierwszych latach nauki powinno opanować umiejętność dźwiękowej analizy słów.
W dziedzinie muzyki najlepiej, gdyby dzieci naukę rozpoczynały w wieku przedszkolnym. Jest to korzystny czas na rozbudzenie w dziecku zamiłowania do muzyki. Okresem przygotowawczym do mauki notacji muzycznej może być beznutowy etap w metodzie nauczania początkowego. Metoda beznutowa polega na powtarzaniu przez dziecko za nauczycielem fragmentów melodii, które są dla niego jak książeczka z wierszykami i kolorowymi obrazkami, natomiast nuty, podobnie jak litery, pozostają tajemniczymi jeszcze i nie mówiącymi nic znakami. Jednym z głównych celów metody beznutowej jest przygotowanie niezbędnych umiejętności potrzebnych do prawidłowej gry, zanim uczeń rozpocznie grę z nut.
W ciągu dwóch, trzech miesięcy uczeń powinien zapoznać się z instrumentem, opanować podstawowe sposoby wydobywania dźwięku, nabyć zapas muzycznych wrażeń, umieć rozróżnić podstawowe tempa i poziomy dynamiki ( szybko-wolno, cicho-głośno), rejestry ( wysoko-nisko), niektóre formy ( marsz, walc, kołysanka).
Podczas nauki najważniejsze dla dziecka jest, aby w jak najkrótszym czasie widziało efekty swojego wysiłku, które wzbudzają w nim wiarę we własne siły i możliwości.
" Pamiętając o tym, iż metoda ta jest tylko przygotowaniem do właściwej muzycznie, przyszłej realizacji tekstów muzycznych, dziecko przygotowuje się do gry z nut niemal od początku procesu nauczania (...). Naukę czytania nut wprowadzamy, gdy uczeń potrafi już grać artykulacją legato. Wówczas każdą lekcję dzielimy na części: Dłuższą, przeznaczamy na naukę gry, a krótszą na naukę czytania zapisu nutowego.
Okres nauki metoda beznutową wyrabia pamięć muzyczną, dlatego zdarza się , że uczeń szybko przyswaja sobie nowy, łatwy utwór i gra go z pamięci. Należy w tym momencie przejść do kolejnego nowego tekstu. Jest to doskonały moment do rozpoczęcia systematycznej nauki czytania nut. "
( www.psmgrajewo.com/metoda.htm)
Bardzo ważny w nauce notacji jest moment, w którym nauczyciel musi dokonać wyboru najlepszej metody, która uchroniłaby dziecko przed abstrakcyjnym odbiorem symboli niweczącym kontakt z żywą muzyką. Celem takiej metody, będzie dążenie do tego, aby pierwsze wrażenie związane z poznawaniem nowego utworu miało charakter całościowy. kolejny moment jest trudny do uchwycenia. Chodzi tutaj o mimowolne zaniechanie kształcenia nowej umiejętności i pozostawienia jej na elementarnym poziomie
- zazwyczaj na rzecz rozwoju motorycznego. Skutkiem tego może być stale wzrastająca w czasie nauki szkolnej dysproporcja między poziomem wykonawczym  utworów przygotowanych pod kontrolą nauczyciela a poziomem rozumienia i możliwości wykonania nowego utworu a vista.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz