wtorek, 18 czerwca 2013

Rozwój umiejętności czytania nut oraz gry a vista na etapie nauki w szkole średniej.

Ćwiczenie gry a vista w szkole II stopnia.

W szkole średniej praca nauczyciela nad realizacją a vista tekstu nutowego powinna ograniczyć się do rozwijania tej umiejętności poprzez ćwiczenie z uczniem wybranych problemów z zakresu czytania nut oraz gry a vista tj.:

SPOSTRZEGANIE WZROKOWE ZAPISU NUTOWEGO
ANALIZA TEKSTU MUZYCZNEGO
PRZESTRZENNE WYCZUCIE KLAWIATURY
APLIKATURA
RYTM I METRUM
KOMPLIKACJE OBRAZU GRAFICZNEGO WYSTĘPUJĄCE W ZAPISIE NUTOWYM

Głównym celem pracy powinien być maksymalnie szybki i wszechstronny rozwój praktycznych umiejętności ucznia w zakresie gry a vista. Na tym etapie kształcenia bardzo istotna jest rola nauczyciela, ponieważ to on musi dopasować realizowany program do poziomu zaawansowania ucznia.
Efektem rozwoju tych umiejętności powinno być opanowanie i nagromadzenie w pamięci wzrokowej, słuchowej i ruchowej odpowiedniego zapasu struktur typowych dla muzyki fortepianowej. " Ten zakodowany w pamięci zbiór sytuacji rytmicznych, aplikaturowych, harmonicznych, ruchowych itp. w połączeniu z umiejętnością błyskawicznej analizy i syntezy tekstu nutowego i znajomością form jego zapisu, umożliwi grę a vista na poziomie zbliżonym do aktualnego rozwoju wyobraźni dźwiękowej i aktualnej biegłości w opanowaniu danego instrumentu." (  J. Adamowski dz.cyt.)
Oprócz realizowania utworów a vista na lekcji uczeń powinien poświęcać na ten cel dziesięć do piętnastu minut dziennie. Wtedy należy zalecić uczniowi, aby zawsze zaczynał ćwiczenie od gry a vista. W ten sposób ćwiczenie tej umiejętności może wejść w nawyk. Nauczyciel również musi spowodować, aby uczeń był rozluźniony, aby pozbył się zbędnych napięć psychicznych ,wynikających z braku wiary we własne możliwości.
Stan gotowości psychicznej do gry a vista jest sprawą bardzo ważną, gdyż jest to warunek, aby najwierniej odtworzyć dany tekst. Jeśli nauczyciel przekaże własne pozytywne nastawienie do zagadnienia, może być to skuteczny sposób pobudzenia aktywności i zaangażowania ucznia w nauce. Cały proces nauczania powinien być tak ułożony, aby uczeń możliwie szybko mógł odczuć efekty swojej pracy. Równolegle z realizacją a vista utworów należy systematycznie ćwiczyć wprawki, które pozwolą rozwinąć umiejętności w zakresie przestrzennego wyczucia klawiatury, rytmu czy aplikatury. Najważniejsze jest to, aby uczenia zapoznać z możliwie jak największą ilością różnego rodzaju tekstów muzycznych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz