Umiejętność obejmowania wzrokiem jak najszerszych odcinków tekstu muzycznego należy rozwijać u uczniów szkoły średniej w pierwszej kolejności. W pracy nad doskonaleniem spostrzegania zapisu muzycznego przydatne mogą być ćwiczenia oparte na tekstach literowych. Ich zapis przebiegać będzie w nietypowych układach, ale zbliżonych do przebiegu linearnego i wertykalnego linii melodycznej w zapisie nutowym ( dz.cyt. " Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty." AM Łódź 2005.)
Następnym etapem pracy nad doskonaleniem aktywności i organizacji spostrzegania wzrokowego powinno być ćwiczenie gry a vista, przy sukcesywnym zasłanianiu aktualnie granego tekstu przez nauczyciela. Celem tego ćwiczenia jest wyrobienie umiejętności równoczesnej realizacji danego fragmentu utworu ze spostrzeganiem treści fragmentu następnego. Warto rozpocząć ten rodzaj ćwiczeń od gry a vista z tekstów już znanych uczniowi.
Jako uzupełnienie ogólnej informacji o właściwościach spostrzegania wzrokowego, można zapoznać ucznia ze znanymi w psychologii przykładami złudzeń wzrokowych, w celu zwrócenia jego uwagi na fakt pracy mózgu nad korygowaniem spostrzeganych obrazów:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz